Skip til indhold
arrow_drop_down_circle

Vi går i vejen!


Som forsyningsselskab er det vores pligt og ansvar at forsyne hele byen med sikker varme, gas og vand samt aflede spildevand. Vi ejer og drifter forsyningsnettet under Frederiksberg, og vi skal vedligeholde, udbygge og optimere det, så det altid er i god stand, der lever op til behov og myndighedskrav.

Vi planlægger og projekterer hvert år efter, hvor renoveringsbehovet er størst, og hvor der er behov eller krav om udbygning, ændring eller nedlægning. Planlægningsarbejdet udføres i tæt samarbejde med Frederiksberg Kommune, der er myndighed på området, der giver diverse tilladelser under hensyn til kommunens borgere og erhverv. Kommunen har også det nødvendige overblik over, hvad der ellers foregår af arbejder m.m. i byen og sommetider også i ”omegnskommunen” København.

Herunder kan du læse mere om, hvordan vi arbejder, prioriterer og planlægger og måske få svar på ting, som du undrer dig over. Finder du ikke svaret her, kan du altid henvende dig til vores kundeservice på 38 18 50 00, og her kan du også indmelde til, hvis du oplever uregelmæssigheder.

Valg af ”gravemetode”

Relining:  Vi udfører små punktvise opgravninger, klipper de gamle rør over og trækker nye rør gennem de gamle rør. Hvis det nye rør er større end det gamle, knuser vi det gamle rør, idet vi trækker det nye rør igennem – det kaldes cracking eller rør-sprængning.

Relining fylder mindre i gadebilledet og tager kortere tid end fuldgravning. Det er dog ikke altid en mulighed - fx ved nyanlæg. Relining kaldes også opgravningsfri metode.

Styret underboring er også en opgravningsfri metode vi benytter. Her skydes røret gennem jorden, og der er minimal opgravning. Styret underboring er ikke altid en mulighed, fx hvis der ligger mange andre rør og ledninger i jorden, der skal styres uden om, eller hvis der er tale om store rørdimensioner.

Fuldgravning (længdegravning): Vi graver render og lægger de nye rør. Vi bruger kun fuldgravning når, relining ikke kan lade sig gøre, fx hvis vi vil lægge rør et nyt sted.

Arbejdstid ved gravearbejder

Vores sjak og også sjak, som vi hyrer ind fra eksterne leverandører, har normal arbejdstid fra kl. 7-15. Kommunen giver i deres gravetilladelse normalt lov til at vi arbejder kl. 7-16.

Fejl og ulykker sker oftest, når man omgår de normale arbejdstider, fordi folk er trætte, overbelastede eller har dårlige arbejdsforhold som manglende lys, tid eller plads.

Derfor er det kun ved særlige omstændigheder, at vi ændrer på arbejdstiden. Vi kan fx få påbud om at arbejde aften og weekend for at blive hurtigere færdig, eller for ikke at genere i en bestemt periode.

Har vi ændret på arbejdstiden på et arbejde, meldes det ud til de berørte.

Brug af plads

Når vi arbejder i vejen, har vi sikkerhedsafstande, som vi overholder, både for vores egne folks sikkerhed, men også for brugere af områdets sikkerhed. Vi går ikke på kompromis med sikkerheden, og det betyder, at vi har brug for plads til at arbejde.

Vi optager næsten altid p-pladser i nærområdet både til arbejdsrum, materiel og trafikafvikling. Det er desværre nødvendigt for, at vi kan udføre vores arbejde sikkert, og inddragelse af p-pladser aftales nøje fra arbejde til arbejde med Frederiksberg Kommune.

Hvis du oplever:

Der arbejdes ikke på arbejdet:

Hvis arbejdet i en periode ser ud til at stå stille, skyldes det typisk tekniske udfordringer.

Der graves igen, hvor der lige er blevet asfalteret:

Det er ikke altid vi har mulighed for at koordinere eller samgrave med andre aktører. Selv med vores egne arbejder kan der være forhold der gør, at vi ikke kan udføre flere, arbejder samtidig - fx pladsmangel eller tidsmangel. Vi bestræber os altid på at genere så lidt som muligt.

Betonklodserne har rykket sig:

Meld ind og vi sender hurtigst muligt en lastbil ud for at rette op.

Kørepladerne larmer – er ustabile:

Meld ind og vi retter op hurtigst muligt.

Vi støjdæmper ved at lægge måtter under rampen.

Forklaring: Vejene er højest på midten og hælder normalt ned mod kantsten for at sikre, at regnvandet løber mod kloakristene, derfor kan det nogle gange være udfordringer med at få pladerne til at ligge plant.

Manglende retablering:

I kørebaner starter vi med at lægge en grov asfalt. Den skal ligge lang tid – normalt til næste sommer, hvorefter vi fræser ca. 2 cm af og ligger slidlag, der er en finere asfalt. Derefter retablerer vi hvide striber og symboler til fx. parkeringsbåse.

Er det cykelsti lægger vi grov og fin asfalt samtidig i hele cykelstiens brede.

Når fortov er retableret, vil der ligge noget grus tilbage et stykke tid efter. Dette er ikke en fejl, da der skal være lidt overskydende grus, der kan fylde revnerne, når man går på dem det første stykke tid.

Manglende skiltning:

Der bliver altid lavet skilteplan for hvert eneste projekt, og planerne bliver godkendt af politiet og kommunen.

Vandet løber ud – og gravearbejderne er der ikke:

Går der en slange op af hullet, er vi ved at skylle ledningerne igennem og tager vandprøve for at sikre vandkvaliteten – det er fast procedure.

Er det ikke tilfældet, så indmeld.

Vi graver med skovle - og ikke gravemaskiner:

Vi er stødt på et område med mange underjordiske kabler – fx elkabler og telekabler og er nødt til at grave ekstra forsigtigt.

Vi har søgt om ledningsoplysninger, men nogle gange er ikke alle ledninger registreret.

Det støjer udenfor arbejdstiden:

På store trafikveje: Mellem kl. 7-9 må vi kun arbejde inden for afspærring Vores arbejde kan altid virke støjende, men meget støjende arbejde varsler vi om.

Der er lukket for varme, gas eller vand uden varsel:

Akut brud kan opstå. For at stoppe lækken og forhindre spild og forurening lukker vi for forsyningen.

De berørte kunder får orienterende besked via SMS hurtigst muligt, men vi kan ikke varsle på forhånd, for det er ikke planlagt.

Vi reparerer hurtigst muligt.

Alle planlagte lukninger varsler vi altid med opslag i kvarteret.

Facaden er svinet til under renoveringsarbejdet:

Vi gør selvfølgelig rent efter os, og er det ikke sket, så indmeld.

NB! Vi har et informationsbrev om, hvad man gør, hvis man har fået en skade.

Vand i kælderen:

Indmeld på Gi et praj.

Er der et brud, kan vi lukke for vandet.

Kontakt eget forsikringsselskab, der vurderer, hvor ansvaret skal placeres.

Du mister kunder, fordi vi blokerer på vejen:

Vi forsøger altid at tale med erhvervsdrivende før vi går i gang med et planlagt arbejde, for at finde den bedst mulige løsning for begge parter.

Der ydes ikke kompensation for tabt indtægt.