-
Klagevejledning til Ankenævn for Energiområdet
Hvis du som berørt bygaskunde ønsker at klage over, at Frederiksberg Bygas A/S opsiger leveringsforholdet, kan du indbringe din klage for Ankenævnet på Energiområdet, der træffer afgørelse i sagen på civilretligt grundlag.
Det er et krav hos Ankenævnet, at du har klaget skriftligt til Frederiksberg Bygas A/S, inden klagen oprettes hos dem.Klagegebyr og klagefrist
Der er et klagegebyr på 160 kr. for at få en klage behandlet. Hvis du som bygaskunde får medhold i klagen, får du tilbagebetalt gebyret.
Ankenævnet behandler typisk klager, der angår et økonomisk krav, og der er ingen specifik klagefrist, men de almindelige forældelsesregler på 3 år gælder.Du finder Ankenævnet her
Ankenævnet på EnergiområdetCarl Jacobsens Vej 352500 ValbyTelefonnummer: 41 71 50 00E-mail: post@energianke.dk
Du kan læse mere om at oprette en klagesag på Ankenævnets hjemmeside www.energianke.dkKlagevejledning til Forsyningstilsynet og Energiklagenævnet
Forsyningstilsynet behandler klager over generelle forhold efter varmeforsyningsloven og regler udstedt i medfør af loven, fx klager over priser og generelle leveringsbestemmelser.Forsyningstilsynet - klagegebyr og klagefrist
Det er gratis at klage til Forsyningstilsynet.
Der er ingen klagefrist ved klager til Forsyningstilsynet.Du finder Forsyningstilsynet her
Forsyningstilsynet Torvegade 103300 FrederiksværkTelefonnummer: 41 71 54 00E-mail: post@forsyningstilsynet.dk
Skulle Forsyningstilsynet træffe en afgørelse, som du er uenig i, kan du klage over afgørelsen til Energiklagenævnet.Energiklagenævnet - klagegebyr og klagefrist
Det er gratis at sende en klage til Energiklagenævnet.
Vær opmærksom på, at der er en klagefrist på 4 uger til at oprette sagen, regnet fra den dag, du har modtaget afgørelsen fra Forsyningstilsynet.
Du finder Energiklagenævnet her
Nævnenes HusToldboden 28800 ViborgE-mail: ekn@naevneneshus.dkTelefonnummer: 72 40 56 00
Obs. Du kan som kunde ikke kan klage over en afgørelse, som Ankenævnet på Energiområdet har truffet, til Energiklagenævnet.
Du finder oplysninger om klagemulighederne på www.forsyningstilsynet.dk og www.naevneneshus.dk.EU’s klageportal (Online Dispute Resolution Platform, ODR)
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.
Klagen indgives på http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af klagen skal Frederiksberg Bygas A/S’ e-mailadresse angives: ff@frb-forsyning.dk.
-
Complaint Guide for the Energy Supplies Complaint Board
If, as an affected town gas customer, you wish to complain about Frederiksberg Bygas A/S’s termination of the supply relationship, you can submit your complaint to The Energy Supplies Complaint Board, which makes decisions on the matter on a civil law basis.
It is a requirement from the Board that you must have complained in writing to Frederiksberg Bygas A/S before the complaint is brought to the Board.
You will be able to write the complaint in English.
Complaint Fee and Deadline
There is a complaint fee of DKK 160 for having a complaint processed. If you, as a town gas customer, win the complaint, the fee will be refunded.
The Energy Supplies Complaint Board typically handles complaints related to financial claims.
Contact Information
The Energy Supplies Complaint BoardCarl Jacobsens Vej 352500 ValbyPhone Number: +45 41 71 50 00E-mail: post@energianke.dk
You can read more about filing a complaint on the Board’s website www.energianke.dk.Complaint Guide for the Danish Utility Regulator and the Danish Energy Board of Appeal
If you wish to complain about more general issues about Frederiksberg Bygas A/S’s termination of the supply relationship, you can instead send the complaint to the Danish Utility Regulator.
It is a complaint body that ensures compliance with legislation. However, they do not handle individual financial claims. Therefore, if the complaint concerns more general issues such as the reasonableness of the termination notice period or price and delivery terms in general, the complaint should be directed to the Danish Utility Regulator.
You will be able to write the complaint in English to the Board.Complaint Fee and Deadline
It is free to file a complaint with the Danish Utility Regulator.
There is no specific deadline for submitting a complaint.
Contact Information
Danish Utility RegulatorTorvegade 103300 FrederiksværkPhone Number: +45 41 71 54 00E-mail: post@forsyningstilsynet.dk
If the Danish Utility Regulator makes a decision which you disagree with, you can appeal the decision by sending it to the Danish Energy Board of Appeal.
Complaint Fee and Deadline
It is free to file a complaint with the Danish Energy Board of Appeal.
Please note that there is a deadline of 4 weeks to submit the case, counted from the day you received the decision.
Contact Information
Danish Energy Board of AppealNævnenes HusToldboden 28800 ViborgEmail: ekn@naevneneshus.dkPhone Number: +45 72 40 56 00
You can find information about complaint options at www.forsyningstilsynet.dk (Danish Utility Regulator) and www.naevneneshus.dk (Danish Energy Board of Appeal)
Complaint Guide for Online Dispute Resolution Platform (ODR)
The EU Commission's online complaint platform can also be used for submitting a complaint. This is particularly relevant if you are a consumer residing in another EU state. Complaints can be submitted at http://ec.europa.eu/odr.
When submitting a complaint, Frederiksberg Bygas A/S's email address must be provided: ff@frb-forsyning.dk.
Hvis du vil klage
Hvis du ønsker at klage over, at Frederiksberg Bygas A/S opsiger kundeforholdet, kan du klage til Ankenævnet for Energiområdet.
Vær opmærksom på, at du først skal have sendt en skriftlig klage til Frederiksberg Forsyning.
Ønsker du at klage over generelle forhold efter varmeforsyningsloven og regler udstedt i medfør af loven, fx klager over priser og generelle leveringsbestemmelser, kan du klage til Forsyningstilsynet. Og hvis du er uenig tilsynets afgørelse, kan du klage over afgørelsen til Energiklagenævnet.
Spørgsmål
Har du spørgsmål, kan du kontakte Kundeservice på mail.
Du kan også ringe 38 18 50 00 i vores åbningstid.